vineri, 25 septembrie 2015

Predarea Psihologiei Motivaționale și de Dezvoltare Personală în Școala Românească

Doresc să supun atenției voastre, prieteni, o provocare demnă de realitățile vremurilor moderne și inovatoare pe care le trăim: introducerea în școala românească a unei noi materii: Psihologia Motivațională și de Dezvoltare Personală. O idee = un proiect pentru inimă, minte, trup și suflet. Investind in psihologia motivațională, investim în viitor. Cu toții ne dorim să ducem o viață fericită și împlinită. Pentru a atinge acest obiectiv, o soluție viabilă este să apelăm la aceste resurse pline de înțelepciune. Personal sunt o mare fan al cărților de acest gen. Renasc din propria cenușă de fiecare dată după ce citesc o astfel de carte strașnică, pe sprânceană. Autorii lor, oameni meritorii, ne împărtășesc profunzimea înțelepciunii lor, o filozofie de viață cuprinzătoare pentru toate vârstele. Optimiste și pline de entuziasm, cărțile de acest gen au menirea de a ne aduce speranță. Și unde e speranță, e viață, încredere și succes. Pot fi considerate ca pietre de temelie pe care ne împlinim destinele, de aceea, părerea mea este că astazi sunt o necesitate. Adică, mai pe românește spus: “MUSAI!” ( :) ) Au un aspect practic pronunțat, sunt o unealtă eficientă în cucerirea care se numeste „Viață”. Sunt, dacă vreți, know-how-ul îndeplinirii visurilor noastre. Stă în puterea noastră să le clădim. Nu este niciodată prea târziu să ne luăm frâiele destinului în propriile mâini, să ne schimbăm în bine, să ne îmbunătățim, să evoluăm.

Miza adevărată a jocului este să facem alegerile pentru o viață autentică și împlinită, să cultivăm valorile ei vii, izvorâte din Cornul Abundenței bunului nostru Dumnezeu: DRAGOSTEA, CREDINȚA, SPERANȚA, SMERENIA, CURAJUL, ATITUDINEA, DEPRINDERILE FOLOSITOARE, RECUNOȘTINȚA, RESPECTUL PENTRU VIAȚĂ, CINSTEA, ONESTITATEA ȘI INTEGRITATEA, RÂSUL, CUVINTELE AMABILE, MOTIVAȚIA ADEVARATĂ CARE VINE DIN INTERIOR, VISURILE ȘI SCOPURILE ÎN VIAȚĂ, MUNCA SUSȚINUTĂ CU SIMȚ DE RĂSPUNDERE, TIMPUL, HRANA PENTRU CORP, MINTE ȘI SPIRIT, BUNĂTATEA, RĂBDAREA, PERSEVERENȚA, DĂRUIREA, IERTAREA, EMPATIA, GÂNDIREA, POTENȚIALUL, IMAGINAȚIA, OPORTUNITATEA, POSIBILITĂȚILE, ÎNNOIREA, EXCELENȚA, CARACTERUL, DEZVOLTAREA PERSONALĂ, BUCURIA DE A ÎNVĂȚA O VIAȚĂ ÎNTREAGĂ, MAGIA CĂRȚILOR, BUNELE MANIERE, LIMBAJUL, COMUNICAREA, ASCULTAREA, RESPECTAREA REGULILOR, APRECIEREA DIFERENȚELOR, COMPASIUNEA, SFÎNTA SCRIPTURĂ, SUCCESUL AUTENTIC, ECHILIBRUL VIEȚII, ÎNTELEPCIUNEA, BUCURIA, etc. (Am găsit aceste lucruri minunate în cărtile unui autor pe care eu îl prețuiesc mult, Hal Urban: „Cele mai importante lecții de viață” și „Alegeri care îți schimbă viața”. Din aceste două cărti ar ieși un manual de psihologie motivațională extraordinar pentru copiii noștri! Ca să întregesc podiumul, toate locurile cu aur, material didactic fantastic pentru copiii noștri, dar și pentru părinți și bunici sunt “Cele 15 legi supreme ale dezvoltării personale” de John C. Maxwell și “Dezvoltare personală pentru oameni isteți” de Steve Pavlina.) The good stuff, adică! („Mărfurile” bune!) În gânduri, vorbe și fapte bune și frumoase. Și aici e toată frumusețea! :-)

Să dăm un exemplu legat de aceste virtuți ale vieții: cultivarea cinstei și a integrității în viață în detrimentul necinstei, a hoției și a corupției. Știm cu toții această problemă, ne izbim de ea în viața de zi cu zi, cu toții suntem afectați. Acum vedem la televizor spații ample dedicate “spectacolului” trist al cătușelor. Până și lideri din toate domeniile, care în mod normal ar fi trebuit să fie modele de urmat, sunt atinși de acest flagel. O poliție și o justiție eficiente sunt folositoare și minunate, dar dacă ar fi să împrumutăm un concept din medicină, profilaxia este cea mai eficientă armă de atac împotriva bolii. În cazul nostru, ea se numește educația pentru viață. Iar cărțile de dezvoltare personală asta fac: umplu spațiul gol lăsat de izbeliște în prezent, rezervat educației pentru viață. Revenind la exemplul nostru, cărțile de dezvoltare personală ne-ar spune că: “A trăi fără onoare înseamnă a avea o personalitate hâdă și urâtă. Necinstea ne oprește din dezvoltarea noastră personală. Ne găsim prizonieri, închiși într-un cerc vicios, ne transformăm în ipocriți și manipulatori. Ne ruinăm relațiile cu ceilalți și chiar propria sănătate, sistemul nostru nervos putând fi afectat. Integritatea, pe de altă parte, atrage beneficii minunate. Viața este mai bogată și mai împlinită. Aduce pacea și liniștea minții, ne clădește caracterul și reputația frumos și durabil. Ne dezvoltă relațiile sociale și atrage după sine sănătatea fizică și mentală. Să construiești un caracter bazat pe integritate înseamnă multă muncă, timp și energie, dar fructele ei sunt dulci, iar beneficiile sunt evidente. Cinstea nu este doar cea mai bună politică, dar este singura opțiune acceptabilă, sănătoasă și pozitivă pe care o avem”. Destul de bine spus, nu? Natural, pentru a fi eficiente, principiile dezvoltării personale trebuie studiate și cultivate de fiecare din noi în parte, dar și școala și biserica merită și trebuie să aibă câte o bucată generoasă din “plăcintă”, motiv pentru care am consacrat, puțin mai încolo câte o secțiune specială fiecăreia în parte.

Am reflectat asupra acestei idei și cred cu sinceritate și tărie că are un imens potențial. Dacă se va dori implementarea ei, trebuie să fim atenți în alegerea echipei de autori pentru astfel de manuale. După părerea mea, nu putem greși dacă invităm dascăli buni, cu o experiență bogată, dar și din cei tineri, cu entuziasm și potențial, fini pedagogi, psihologi destoinici specializați în dezvoltare personală. Ar trebui să cerem sfatul și câtorva experți din țări aflate în vârful piramidei civilizației, culturii și democrației, care, în tandem cu oameni dedicati de la noi vor face, fără îndoială, o treabă minunată. Visez la un brainstorming pe această temă! Materia trebuie să fie predată potrivit gradului de înțelegere și asimilare al elevilor; nu trebuie să fie prea teoretizată, aspectul și aplicativitatea ei practică sunt mai importante. Poate că totuși nu trebuie să îi sâcâim pe copii chiar în fiecare an școlar cu o astfel de materie, ar fi suficient un manual pentru fiecare ciclu școlar. Sau greșesc? Titlurile ar trebui să fie “meșteșugite” atent, pentru a le suscita interesul și entuziasmul pentru obiect. Ce părere aveți de “O lume minunată” – pentru ciclul primar, “Manual pentru o viață frumoasă” – pentru cel gimnazial, “Arta succesului la români” – pentru liceu, sau “Strategii pentru viață” – pentru studenți?

Asemenea preoților, păstori de oameni, trebuie predată psihologia de dezvoltare personală în școlile care îi pregătesc pe dascăli, pentru că ei țin făclia aprinsă iluminării pruncilor noștri. În ceea ce privește predarea ei elevilor și studenților, cred că indicat ar fi o soluție simplă și flexibilă, în sensul creării unui program de instruire a dascălilor pentru predarea psihologiei de dezvoltare personală elevilor și studenților la care să aibă acces profesori provenind din toate materiile de predare. Procedând în acest mod, vom putea avea mai multă flexibilitate și robustețe în alcătuirea catedrelor dascălilor. Toată lumea are de câștigat: elevii, care vor avea dascăli dedicați, cât și dascălii, în împlinire și satisfacție profesională. Prin extenso, fiecare om, indiferent de meseria lui, poate deveni expert în psihologia de dezvoltare personală.

Țările din vârful piramidei civilizației, unde ne dorim și noi să ajungem într-o bună zi folosesc psihologia motivațională și de succes ca fundație în orice domeniu de activitate, reprezintă parte intrinsecă a oricărei întreprinderi umane, trusa de unelte pentru realizarea cu succes a oricărui proiect. Ca dovadă elocventă, un curs de psihologie pozitivă (ținut de profesorul Tal Ben-Shahar) reprezintă cel mai popular curs printre studenții de la Universitatea Harvard. Să acceptăm această provocare fantastică care o reprezintă psihologia motivațională și de dezvoltare personală și să le luăm exemplul, făcând o schimbare ce aduce elevilor școlii românești bucurie și progres!



Cu mult drag, respect și considerație,










p.s.
În spiritul acestei idei, pagina “[POMUL VIEȚII] Frunza de Stejar pe Drapelul României” vine și cu alte câteva propuneri în articolele: “Pledoarie pentru Psihologia Motivațională și de Dezvoltare Personală” și “Biserica Ortodoxă Română, rol de mentor și susținător pentru o viață împlinită, fericită și frumoasă”, pe care vă invit să le citiți.

Ideile din această secțiune sunt inspirate din articolul „Pledoarie pentru predarea psihologiei motivaționale și de dezvoltare personală în școlile românești” al prof. MAHU Diana-Petruța, lucrare ce a câștigat Trofeul de Excelență la Simpozionul Internațional „Universul Științelor” – Ediția a III-a de la Iași, septembrie 2012.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu